Home / Blog

Blog

stress mindfulness ontspanning yoga expertise centrum moeten doen

Moet ik wat ‘doen’?

‘Doen’. Wat een makkelijk woord lijkt, houdt eigenlijk veel meer in. Als je gaat opletten hoe vaak wij per dag het woord ‘doen’ in al zijn vormen gebruiken dan schrik je er van. Ga je nog wat doen vandaag? Wat heb je gedaan? Ga jij dat nog doen?

En zo zit ik op een zonnige dag in de tuin heerlijk voor me uit te staren. Eigenlijk moet ik nog heel veel doen. En ik mijmer voor me uit. Zal ik het wel doen of blijf ik lekker voor me uit staren? Ik zie bijen druk heen en weer vliegen van bloem naar bloem. De waterkip in de sloot is druk doende iedere andere watervogel te verjagen van zijn broedstek. De wind waait wat door de struiken en zachtjes wiegt de bamboe heen en weer.
En ik betrap mezelf erop, dat ik toch wat zit te doen. Huh? Ja, ik zit deze blog te typen. En tegelijkertijd hoor ik geluiden van de buren, een vliegtuig vliegt over en in de verte fluit een vogel. Ik ben me volledig bewust van deze geluiden. Ben ik nu in de doe-modus of zijn- modus?

Ik denk dat ik in de mix zit. Dat wat mijn zintuigen waarnemen (o jee, ook al een doe-ding) vertaal ik naar mijn blog. Tegelijkertijd ben ik me heel bewust van wat ik waar neem. Mijn houding is heel relaxt, ik adem rustig in en uit en geniet van alles om mij heen. 

Manlief zit een beetje te lezen en de poes ligt uitgestrekt en al knorrend in de schaduw te slapen. Maakt het eigenlijk wat uit wat ik zit te doen?

Naast mij op de tafel landt een soort sluipwesp en hij heeft iets geklemd tussen zijn poten. Het lijkt een soort larf. Zijn tong likt wat water van de tafel en even later vliegt hij weer weg. Als ik er zo over nadenk, is de natuur altijd in de weer. Tegelijkertijd ‘is’ de natuur met al zijn vormen er ook gewoon. Zit de natuur nu in de doe- of zijn-modus? Ah, wat maakt het uit. Ik voel me super relaxt en ga nog een glas water halen. Toch wel erg warm in de tuin. Voldoende drinken is daarom belangrijk. Tegelijkertijd zet ik daarmee mijn spijsvertering weer in gang. Het water glijdt door mijn keel naar mijn slokdarm en komt vervolgens in mijn maag terecht. Zou mijn maag nu denken, dat hij wat moet doen?

stress in balans ontspanning mindfulness yoga voeding coach

Workshop 'Stress in balans' - vrijdag 9 december 2016

CHAOS IN JE HOOFD?
ALTIJD MOE?
HOOFDPIJN?
PIJN IN NEK EN SCHOUDERS?
WEINIG ENERGIE?

 HERKENBAAR??

 Leer in 1 dag hoe jij jouw stress in balans brengt.

• Uitleg over stress
• Ontstaan en reduceren van lichamelijke klachten
• Mindfulness denken
• Eenvoudige ontspannende oefeningen
• Goede voeding voor meer energie
• De kracht van ademhalen
• Doorbreek je belemmeringen 

Vrijdag 9 december 2016 
Van 10.00 tot 17.00 uur


Kosten: € 125,- p.p.
Dit is inclusief koffie, thee, water, frisdrank en een uitgebreid lunchbuffet.
Locatie: Hotel De Gouden Leeuw
Veurseweg 180, 2252 AG Voorschoten

Meld je hier aan.

Voor deze workshop gelden de volgende Algemene Voorwaarden cursus.

Let op! Bij het boeken van deze workshop doet de deelnemer uitdrukkelijk afstand van het herroepingsrecht. 

 

Tot hier en niet verder!

stress burn-out grens stop ontspannen expertise centrum

Gastblog van Josien Sneek (http://www.ervarenambtenaren.nl)

“Luister goed naar me. Je rondt je zaken af en ruimt zoveel mogelijk op. Je pakt al je persoonlijke dingen bij elkaar en neemt ze mee naar naar huis. Het maakt niet uit hoe laat je thuiskomt. Je gaat daarna niet meer terug.” Ik voel me onder druk gezet en raak in paniek. “Nee, dat wil ik niet!” Mijn man en ik zijn het niet eens.

Twijfels

Het begon zo goed bij deze werkgever. Een heel nieuw werkterrein – ik had er veel zin in. In het voortraject bij de sollicitatie doken nog wel wat twijfels op. De jaarverslagen waren behoorlijk negatief op het punt van personeelsbeleid. Een enorm hoog ziekteverzuim en veel verloop riepen bij mij vragen op. De tijdelijk directeur toonde zich echter heel open hierover. Hij overtuigde mij van zijn plannen en van de verbeteringen die al waren ingezet.

De waarheid

Na mijn start bij deze organisatie duurt het echter niet lang voordat ik merk dat die jaarverslagen de waarheid vertellen. Er is een negatieve sfeer, mensen worden onder druk gezet. De onveiligheid is zichtbaar en voelbaar. Voorzichtige gesprekken met andere medewerkers bevestigen mijn indrukken.

Vergissing

Ik kies ervoor om mijn beste beentje voor te zetten, keihard te werken en de arbeidsomstandigheden als een leerschool te beschouwen. Nog niet eerder werkte ik in zo’n context, maar ik heb er alle vertrouwen in dat ik ‘dit varkentje wel kan wassen’. Ik vergis me.

Mijn lot

Hoe ik ook mijn best doe, het helpt niet om het werk leuker te maken. Als klap op de vuurpijl ontstaat er een meningsverschil tussen mij en de hoogste baas. Dat daarmee mijn lot onafwendbaar is geworden, heb ik nog niet door. Ook niet dat argumenten niet helpen om gelijk te krijgen, hoezeer ik dat ook heb. Er is inderdaad nog heel veel te leren voor me.

Regel 2

Ik leer regel 1: ‘De baas heeft altijd gelijk’. Ook leer ik regel 2: ‘Als dat niet zo is, treedt regel 1 in werking’. Tegelijkertijd leer ik ook minstens net zo veel over mezelf. Vooral als ik besluit om ontslag te nemen. Het blijkt dat de nieuwe directeur (uit het feit dat de tijdelijk directeur niet de ruimte wordt gegund om zijn werk te doen, had ik al lessen moeten trekken …) korte metten met me maakt. Hij neemt mijn ontslag koel in ontvangst en verbiedt me vervolgens om hierover met andere medewerkers in gesprek te gaan.

Zelfkennis

Als ik op mijn kamer terugkom, ben ik ontdaan over zijn dictatoriale gedrag. Dat is het moment waarop ik mijn man bel om hem te informeren over de laatste ontwikkelingen. Hoewel ik het niet met hem eens ben, doe ik toch wat hij zegt. Ergens diep in me voel ik dat hij gelijk heeft. Omdat hij me beter kent dan ik.

Ik ben niet ziek!

Die avond kom ik laat thuis. We bespreken wat me te doen staat. “Je meldt je ziek”, zo zegt hij. “Maar ik ben helemaal niet ziek!”, deel ik hem verontwaardigd mee. ‘Dat ben je wel’, antwoordt hij heel rustig. Ik kijk hem met open mond aan. Pas als we erover doorpraten, begint het me te dagen. Ik ben ziek, ziek van de spaning en de stress. Nu pas voel ik wat er in mijn lijf aan de hand is. De moeheid neemt me helemaal in beslag.

Voelen

Nu pas realiseer ik me dat ik mijn eigen grenzen niet heb gesteld. Aan het bewaken hiervan kwam ik natuurlijk helemaal niet toe. En dus werden ze keer op keer overschreden, zonder dat ik er erg in had. Mijn geest dacht het voor het zeggen te hebben, maar mijn lijf is verstandiger en laat me nu voelen hoe het echt met me is. Een harde les, die ik blijkbaar nog moet leren.

Heel veel voelen

Tot mijn opluchting gaat de bedrijfsarts akkoord met mijn ziekmelding. Ze kent me uit een eerder gesprek. Ook gaat ze mee met mijn voorstel om de ziekteperiode te laten voortduren tot de ontslagdatum. Dat geeft me heel veel rust. En tijd om te overpeinzen, maar vooral te voelen, wat er allemaal met me aan de hand is.

Workshop 'Ontspannen' 30 september 2016

workshop stress coach burn-out yoga oefeningen voeding water ontspan

Blijf niet langer rondlopen met je stress! Herken de stresssignalen en ontdek wat je kan doen om te ontspannen. Vrijdag 30 september 2016 organiseert het Stressexpertisecentrum een workshop 'Ontspannen'. Deze dag staat in het teken van informatie over stress, voeding, omdenken en ontspanningsoefeningen met behulp van yoga. Binnenkort volgt meer informatie over het programma. Wil je op de hoogte gehouden worden? Meld je dan hier alvast aan.

WORKSHOP 'ONTSPANNEN' 

 

Vrouw-auto 700x394

Ervaar jij stress?
Heb je weinig energie?
Heb jij (te) weinig tijd voor jezelf?
Heb je regelmatig nek- en schouderpijn?

Leer in 3 lessen hoe je kunt ontspannen!

Iedere les begint met een korte uitleg.

  • Wat is stress?
  • Waarom heb ik stress nodig?
  • Hoe herken ik stresssignalen?
  • Hoe vind ik meer balans tussen werk en privé?
  • Wat hebben stress en voeding met elkaar te maken?
  • Waarom is water drinken zo belangrijk?

Daarna is er gelegenheid tot het stellen van vragen.
De tweede helft van de les leer je ontspanningsoefeningen. Deze oefeningen zijn ook geschikt om thuis te doen.

Nu speciale kennismakingsaanbieding!

3 lessen voor € 25,00.

Data:      woensdag 30 maart, 6 en 20 april 2016
Tijd:        20.00u - 21.00u
Locatie: Van Ruysdaellaan 17, te Leidschendam

Aanmelden via: stressexpertisecentrum@outlook.com of boek hier.

Voor meer informatie bel: 06 - 24 130 330

Docenten:

coach stress ontspannen ontspanning workshop yoga docent

Wij zien je graag op 30 maart!

Als alle managers hun medewerkers goed coachen, bestaat werkstress dan nog?

manager stress hulp burn-out vertrouwen

Werkstress- een beladen woord. Is het goed, is het slecht? En ja, wat is nu eigenlijk werkstress?

We praten over werkstress als de eisen die het werk stelt aan een medewerker niet in balans zijn met en de medewerker niet voldoende mogelijkheden heeft om het werk goed uit te voeren. We spreken dan van een disbalans.

Iedereen kan begrijpen, dat iemand die op een EHBO-post werkt, vaak een emotionele belasting heeft. Maar hoe zit het bijvoorbeeld met medewerkers die op een kantoor werken. Al gauw ontstaat een beeld, dat die het veel makkelijker hebben. Lekker de hele dag zitten, op je gemak koffie halen, bijpraten tijdens de lunch enz. Maar als we kijken naar de cijfers van mensen die een burn-out hebben, dan zien we juist grote percentages bij degene die in het onderwijs werken en op kantoor.

Uit onderzoek vorig jaar bleek, dat ruim 56% van de werkenden zich elke week wel gestrest voelt. En dat 35% als reden de werkdruk aangeeft. Een eerste gedachte die opkomt is, dat het werk toch makkelijker is geworden door de komst van smartphones en tablets. Je kan je werk makkelijker zelf indelen, thuiswerken is meestal geen probleem. Hoe komt het dan dat mensen toch zoveel stress ervaren? Is het de scheidslijn tussen werk en privé die niet meer duidelijk is? Uit de gesprekken met mijn coachees hoor ik, dat zij veelal een probleem hebben met hun manager. Ervaart die manager dan ook werkstress? En hoe goed is het zelfbeeld van de medewerker?

Uit onderzoek van de Erasmus Universiteit en KPMG blijkt, dat managers hulp zoeken bij het leidinggeven. Hoe kunnen zij hun medewerkers goed coachen? En goede coaching begint eigenlijk bij jezelf. Hoe sta jij als manager in het leven? Wat is je stijl van leidinggeven? Hoe communiceer je als je mensen aanspreekt op hun verantwoordelijkheden? Hoe bespreek je problemen? Wat doe je met conflicten?

En dat een manager ook hulp nodig heeft, blijkt uit de volgende cijfers. Zij zoeken vooral hulp bij: eigen zelfbeeld (74%), effectief communiceren (72%), stijlen van leidinggeven (55%), omgaan met conflicten (64%), valkuilen herkennen (77%), grenzen leren stellen (48%) en balans tussen werk en privé (40%). Misschien verschilt de manager wel helemaal niet zo veel van de medewerker. Uit deze cijfers blijkt wel, dat een groot aantal managers ook worstelt met de problematiek.

Een belangrijke basis voor een goede werksfeer, plezier hebben om de taken uit te voeren en je stress de baas te kunnen is vertrouwen. Als je elkaar vertrouwt, voor elkaar klaar staat met een luisterend oor, dan kunnen veel problemen snel opgelost worden. Dus waak voor het wijzen naar de manager als werkende of als manager de schuld in de schoenen van de medewerker te schuiven. Maak van een probleem op de werkvloer een gezamenlijk probleem en kijk dan ook samen naar oplossingen.

Moeilijk? Misschien in het begin wel. En daar kan een coach ook bij helpen.

Wacht dus niet tot de stoom uit je oren komt, maar zoek tijdig hulp!

WORKSHOP 'ONTSPANNEN' 

 

Vrouw-auto 700x394

Ervaar jij stress?
Heb je weinig energie?
Heb jij (te) weinig tijd voor jezelf?
Heb je regelmatig nek- en schouderpijn?

Leer in 3 lessen hoe je kunt ontspannen!

Iedere les begint met een korte uitleg.

  • Wat is stress?
  • Waarom heb ik stress nodig?
  • Hoe herken ik stresssignalen?
  • Hoe vind ik meer balans tussen werk en privé?
  • Wat hebben stress en voeding met elkaar te maken?
  • Waarom is water drinken zo belangrijk?

Daarna is er gelegenheid tot het stellen van vragen.
De tweede helft van de les leer je ontspanningsoefeningen. Deze oefeningen zijn ook geschikt om thuis te doen.

Nu speciale kennismakingsaanbieding!

3 lessen voor € 25,00.

Data:      woensdag 30 maart, 6 en 20 april 2016
Tijd:        20.00u - 21.00u
Locatie: Van Ruysdaellaan 17, te Leidschendam

Aanmelden via: stressexpertisecentrum@outlook.com of boek hier.

Voor meer informatie bel: 06 - 24 130 330

Docenten:

coach stress ontspannen ontspanning workshop yoga docent

Wij zien je graag op 30 maart!

dromen volgen wens 2016 gelukkig nieuwjaarJE DROMEN VOLGEN

Hoe vaak hoor je niet: Volg je dromen! En vooral aan het begin van een nieuw jaar als we elkaar iets moois toewensen hoor je dat. En ja, dromen doen we allemaal. Wat houdt ons dan tegen?
Die eerste stap zetten.
En als we wel die eerste stap zetten, dan blijven we daar vaak 'hangen'. Hoe eng is het om het onbekende in te stappen. We hebben angst voor dingen die onbekend zijn. Angst is een normale reactie bij dreigend gevaar en daardoor soms nuttig. Echter vaak ben je bang terwijl daar geen aanleiding voor is. We worden dan bang voor onze eigen angsten. Een chinees spreekwoord zegt:

Fear nothing but the fear itself!

Veel van onze angsten hebben te maken met emoties en ervaringen. En juist als je iets nieuws probeert, blijken je angsten ongegrond. Het mooie van de mens is uiteindelijk, dat we allemaal nieuwe dingen kunnen leren. Soms met hulp van anderen, denk hierbij aan je schooltijd, rij- of  zwemles, maar heel vaak leren we dingen gewoon zelf. Ben je nog nooit voor het eerst een nieuwe winkel ingestapt? Heb jij nog nooit een nieuw product in de supermarkt geprobeerd? Natuurlijk wel, maar je stond er nooit bij stil. En ja, soms valt het tegen en dan? Dan is er niks aan de hand. De betreffende winkel bezoek je niet meer en het product koop je niet meer. Al die ervaringen helpen je keuzes te maken.

Tegenwoordig zie je veel meer mensen reizen naar onbekende landen. In een vreemd land, met een andere taal en gebruiken terechtkomen, kan echt een cultuurshock zijn. Tegelijkertijd verrijkt het je leven. Je komt terug met nieuwe ideeën en plaatst de dingen om je heen vaak in een ander perspectief. Wie veel reist, kan veel verhalen tenslotte.
Wacht niet totdat nieuwe dingen op je pad komen, maar ga er gewoon voor. Zet die stappen een voor een en als er eens een keer iets mislukt, geeft dat niet. Neelie Smit-Kroes heeft tijdens een ondernemersbijeenkomst ooit gezegd, dat zij meer mislukkingen dan successen op haar naam heeft staan. En kijk waar het haar gebracht heeft!

 

STRESSCOACH VOOR IEDEREEN?

Gisteren was ik op een netwerkborrel en vertelde aan stress, coaching, trainen, mentor, leven, verbeteren, leren, methodeeen groep mensen wat het Stressexpertisecentrum inhoudt. Het centrum werkt met verschillende disciplines zoals: een coach, masseur, sporttrainer, wandelcoach, yogadocent, voedingsdeskundige, fysiotherapeut, zangcoach en kunstenaar. Met het team zorgen we ervoor, dat iedereen die overspannen thuis zit weer zo snel mogelijk aan het werk kan. En hoe grappig zijn de reacties van mensen als ze dit horen. Enkele voorbeelden:

  • Waar kan ik me aanmelden?
  • O dat zou ik ook zo graag willen. Moet ik daarvoor eerst een burn-out hebben?
  • Eindelijk iemand die alles bij elkaar brengt!
  • Was dat er twee jaar geleden maar.

En deze reacties geven al aan, dat er een grote behoefte is aan begeleiding van mensen die met stress worstelen.

En ja, dan rijst natuurlijk de vraag: Wanneer ervaar je nu stress? En dan wel zodanig, dat je eronder lijdt of ziek van wordt. Die vraag is niet zo eenduidig te beantwoorden. Wel zien we de afgelopen jaren een duidelijke toename van mensen met een burn-out. En hoewel de afgelopen crisis misschien een grote rol heeft gespeeld, is dit beslist niet de enige factor. Van nature willen we anderen niet kwetsen en we vinden het fijn als iemand ons aardig vindt. En door deze twee factoren kun je al jezelf voorbij lopen. Want dan moet je soms 'nee' zeggen. En bij dat 'nee' zeggen, bedenken we direct wat de ander daarvan zou vinden. En dat is al onterecht, want 90% van het 'nee' zeggen wordt gewoon geaccepteerd!

Maar met alleen het leren om 'nee' te zeggen, ben je er natuurlijk niet. Soms word je door bijvoorbeeld je manager 'gedwongen' dingen te doen die je eigenlijk niet wilt. Of je komt ineens door persoonlijke omstandigheden in een langdurige stresssituatie. Wat de oorzaak ook is, het is fijn dat er nu een stressexpertisecentrum is. De behoefte aan een andere aanpak is duidelijk aanwezig!

STRESSEXPERTISECENTRUM GEOPEND! Champagneglazen

Met de opening van het stressexpertisecentrum is een nieuwe weg ingeslagen voor alle zieke werknemers met een burn-out of overspannenheid.
In dit nieuwe centrum is gekozen voor een integrale aanpak van stress. Niet alleen coaches werken met de client, maar ook een masseur, yogadocent, wandelcoach, fysiotherapeut, sporttrainer, zangcoach, voedingsdeskundige en kunstenaar. Indien nodig wordt de hulp van een psycholoog of psychiater ingeschakeld.

Door de integrale benadering wordt met de clienten niet alleen aan de 'psyche' gewerkt, maar vooral ook met het lichaam. Door actief te bewegen verlaagt niet alleen het stressniveau, maar stijgt ook het energiegevoel.

1 op de 7 werknemers in Nederland heeft burn-out klachten. 

stress burn-out klachten 1 op 7 ontspanning werknemers

Een op de zeven werknemers in Nederland heeft burn-out klachten. Minstens een paar keer per maand voelden zij zich bijvoorbeeld leeg aan het eind van een werkdag, emotioneel uitgeput door het werk of moe bij het opstaan als zij werden geconfronteerd met hun werk. Dat melden CBS en TNO.

Onderwijs

Het onderwijs is koploper als het gaat om het percentage werknemers met burn outklachten: 1 op de 5 werknemers heeft ermee te maken. Dit is onder meer toe te schrijven aan de hoge werklast en de hoge mate van emotionele betrokkenheid die het werk meebrengt.

Leeftijd

Bij werknemers van 25 tot 65 jaar komen burn-outklachten in alle leeftijden ongeveer even vaak voor. Daarentegen liggen de percentages voor 15- tot 25-jarige werknemers en de 65- tot 75-jarigen flink onder het gemiddelde. In veel gevallen werken zij in kleine deeltijdbanen, bijvoorbeeld naast een opleiding of een pensioen.

Top

Om onze website op de gebruikers af te stemmen, maken wij gebruik van cookies. Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op onze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten