Home / Blog / Als alle managers hun medewerkers goed coachen, bestaat werkstress dan nog?

Als alle managers hun medewerkers goed coachen, bestaat werkstress dan nog?

Als alle managers hun medewerkers goed coachen, bestaat werkstress dan nog?

Werkstress- een beladen woord. Is het goed, is het slecht? En ja, wat is nu eigenlijk werkstress?

We praten over werkstress als de eisen die het werk stelt aan een medewerker niet in balans zijn met en de medewerker niet voldoende mogelijkheden heeft om het werk goed uit te voeren. We spreken dan van een disbalans.

Iedereen kan begrijpen, dat iemand die op een EHBO-post werkt, vaak een emotionele belasting heeft. Maar hoe zit het bijvoorbeeld met medewerkers die op een kantoor werken. Al gauw ontstaat een beeld, dat die het veel makkelijker hebben. Lekker de hele dag zitten, op je gemak koffie halen, bijpraten tijdens de lunch enz. Maar als we kijken naar de cijfers van mensen die een burn-out hebben, dan zien we juist grote percentages bij degene die in het onderwijs werken en op kantoor.

Uit onderzoek vorig jaar bleek, dat ruim 56% van de werkenden zich elke week wel gestrest voelt. En dat 35% als reden de werkdruk aangeeft. Een eerste gedachte die opkomt is, dat het werk toch makkelijker is geworden door de komst van smartphones en tablets. Je kan je werk makkelijker zelf indelen, thuiswerken is meestal geen probleem. Hoe komt het dan dat mensen toch zoveel stress ervaren? Is het de scheidslijn tussen werk en privé die niet meer duidelijk is? Uit de gesprekken met mijn coachees hoor ik, dat zij veelal een probleem hebben met hun manager. Ervaart die manager dan ook werkstress? En hoe goed is het zelfbeeld van de medewerker?

Uit onderzoek van de Erasmus Universiteit en KPMG blijkt, dat managers hulp zoeken bij het leidinggeven. Hoe kunnen zij hun medewerkers goed coachen? En goede coaching begint eigenlijk bij jezelf. Hoe sta jij als manager in het leven? Wat is je stijl van leidinggeven? Hoe communiceer je als je mensen aanspreekt op hun verantwoordelijkheden? Hoe bespreek je problemen? Wat doe je met conflicten?

En dat een manager ook hulp nodig heeft, blijkt uit de volgende cijfers. Zij zoeken vooral hulp bij: eigen zelfbeeld (74%), effectief communiceren (72%), stijlen van leidinggeven (55%), omgaan met conflicten (64%), valkuilen herkennen (77%), grenzen leren stellen (48%) en balans tussen werk en privé (40%). Misschien verschilt de manager wel helemaal niet zo veel van de medewerker. Uit deze cijfers blijkt wel, dat een groot aantal managers ook worstelt met de problematiek.

Een belangrijke basis voor een goede werksfeer, plezier hebben om de taken uit te voeren en je stress de baas te kunnen is vertrouwen. Als je elkaar vertrouwt, voor elkaar klaar staat met een luisterend oor, dan kunnen veel problemen snel opgelost worden. Dus waak voor het wijzen naar de manager als werkende of als manager de schuld in de schoenen van de medewerker te schuiven. Maak van een probleem op de werkvloer een gezamenlijk probleem en kijk dan ook samen naar oplossingen.

Moeilijk? Misschien in het begin wel. En daar kan een coach ook bij helpen.

Wacht dus niet tot de stoom uit je oren komt, maar zoek tijdig hulp!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top

Om onze website op de gebruikers af te stemmen, maken wij gebruik van cookies. Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op onze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten